?   
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
rvr-logo-wit-11-zt-sh-500
 
kom-roeien-geel

 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 

 
 

 Inloggen   

 
 
 

Veiligheid

 

Roeien is een veilige sport en geeft weinig kans op blessures of ongevallen. Maar we varen nu eenmaal op de Vliet en dat is een drukbevaren route voor beroepsvaart en allerlei soorten plezierbootjes. Onze veiligheid op het water is afhankelijk van de wijze waarop we reageren op onverwachte, gevaarlijke omstandigheden. Daar kunnen we wat aan doen door ons goed voor te bereiden, door verstandig vaargedrag en door achteraf lering te trekken uit incidenten die net wel of net niet tot een ongeval of schade hebben geleid.

In de volgende gevallen geldt een algeheel vaarverbod. Als er een vaarverbod is, gaan er géén roeiboten het water op. Niet alle weersomstandigheden laten zich echter in regels vangen. Ook als er géén vaarverbod is ingesteld zijn de roeiers nog steeds zelf verantwoordelijk voor de beslissing uit te varen!  Elke roeier dient vast te stellen of de criteria van een vaarverbod van toepassing zijn. Ook als het bord 'vaarverbod' niet is opgehangen. Negeert een roeier de omstandigheden, dan is hij of zij in overtreding.

 

Vaarverbod

  • Harde wind: 7 bft of meer. Vlietlandplas: 6 bft (C-materiaal), 5 bft (gladde boten)*
  • Mist: zicht < 500 meter (afstand werf 400m, Vlietlandbrug 200m)
  • Vorst: temperatuur < 0°C
  • IJsgang: vast of los drijfijs op de Vliet
  • Onweer
  • Duisternis: tot ½ uur voor zonsopgang en vanaf ½ uur na zonsondergang
  • Commissaris materieel acht het niet verantwoord uit te varen
  • Bord 'Vaarverbod' hangt bij afschrijfcomputer
 

Het bord 'Vaarverbod' is niet opgehangen, mag ik dan varen?
Nee, tenzij géén van bovenstaande situaties van toepassing is.

Er geldt een vaarverbod maar volgens mij kan het wel?
Als er een vaarverbod geldt mogen er geen boten het water op. Ook niet als jij van mening bent dat het wél kan.

Ik heb een privé-skiff. Geldt het vaarverbod ook voor mij?
Ja. Het vaarverbod geldt voor alle boten en voor elke Rijnlandroeier.

Waar lees ik de temperatuur, windkracht en het zicht af?
We houden de temperatuur, windkracht en het aantal zichtmeters aan die op deze website staan. Deze zijn afkomstig van het KNMI meetstation in Voorschoten.

Wat is de watertemperatuur?
Je kunt de watertemperatuut aflezen op: https://waterinfo.rws.nl.

Waarom mag je bij vorst niet roeien?
Als water bevriest zet het circa 8% uit. Dit kan schade tot gevolg hebben. Dit geldt vooral bij houten boten maar het kan ook lokaal bij kunststof boten gebeure. Verder is bij vorst en omslaan het risico van onderkoeling extra groot. Wij hebben gekozen voor de algemene regel: bij vorst niet roeien!

Wat als ik het vaarverbod negeer en toch uitvaar?
In eerste instantie volgt een waarschuwing, bij herhaling volgen sancties.
Het bestuur kan een roeier de afschrijfbevoegdheid tijdelijk ontnemen. Als je schade / letsel oploopt loop je het risico volledig aansprakelijk te worden gesteld.

Waarom nog een bord 'vaarverbod'?
Bij onvoorziene omstandigheden moet iedereen een vaarverbod in kunnen stellen wanneer varen onveilig of onverantwoord wordt geacht.

Welke kleding is verplicht?
Fel gekleurde kleding is verplicht voor alle skiffeurs en voor iedere ploeg de stuur (of slag) én de boeg.

Veiligheid - vaarverbod storm

Harde wind

Veiligheid - vaarverbod mist

Mist

Veiligheid - vaarverbod ijs op de vliet

Vorst of ijsgang

Veiligheid - vaarverbod onweer

Onweer

Veiligheid - vaarverbod duisternis

Duisternis

veiligheid-vaarverbod-bord

Bord 'Vaarverbod'


Veiligheid op het water


Roeiboten kunnen omslaan!

De gevaarlijkste situatie is een skiff die bij winterse omstandigheden omslaat. Hier volgen de vereiste voorzorgsmaatregelen:

  • Goed zichtbaar: fel gekleurde kleding is verplicht voor alle skiffeurs en voor iedere ploeg de stuur (of slag) én de boeg.
  • Neem een waterdicht verpakte telefoon mee in de boot.
  • Jeugdleden mogen bij een watertemperatuur van ≤12 graden niet skiffen.
  • Alléén skiffen in de winter mag alleen met een S3 bevoegdheid.
  • Coaches moeten over een hulplijn en een isolatiedeken beschikken.
  • Skiffeurs noeten het Korte Vlietkanaal en de Vlietlandplas mijden ivm te hoge beschotting en open water.
  • Houd je eigen wal en wanneer je niet goed kunt omkijken gebruik dan een spiegel.
  • Skiffeurs hebben baat bij reddingsvest en droge reservekleding.

Hoe te handelen bij omslaan in de winter:

  • Zwem naar de kant. Is die te ver weg, klim dan op de boot.
  • Geef noodsignalen, roep om hulp.
  • Laat omstanders het alarmnummer bellen.
  • Vraag droge en warme kleding. Bescherm hoofd en nek tegen kou.
  • Bel aan bij de dichtstbijzijnde woning. Onderkoeling is een noodsituatie!
  • Breng de onderkoelde roeier geleidelijk op temperatuur. Niet meteen onder een hete douche! Geef warme drank (geen alcohol).

Lang niet iedereen is in staat snel in de boot terug te klimmen. Wie in de winter alleen gaat skiffen in een omgeving waar geen hulp valt te verwachten of waar men niet op de kant kan klimmen (Vlietlandplas of Korte Vlietkanaal) kan bovengenoemde maatregelen niet uitvoeren en is op eigen redzaamheid aangewezen. Onderschat de gevolgen van onderkoeling niet. Verminderde coördinatie, vertraagd denken, snel opkomende vermoeidheid.

 


Let op! scheepvaartverkeer Vlietland e.o.

In opdracht van de provincie Zuid-Holland worden op dit moment twee projecten nabij Vlietland uitgevoerd. Aannemerscombinatie Comol5 legt het eerste deel van de RijnlandRoute aan (onder andere de N434 tussen de A4 en A44). BAM Infra werkt aan de stabilisering van de oevers van de Meeslouwerplas. Voor het vervoer van grond en zand zet Comol5 schepen in. Hierdoor hoeven er minder vrachtwagens over de weg te rijden.
GEEF DEZE BOTEN ALLE RUIMTE EN HOUD GEPASTE AFSTAND!

In bijgaande factsheet lees je  meer informatie over de vaarroutes en de vaartijden van deze schepen. 
Factsheet: "Let op: scheepvaartkverkeer Vlietland e.o." 

 
2018-06-02-let-op-scheepvaartverkeer-vlietland-e-o

Vlietlandbrug

Bij het draaien van de zandschepen bij deze brug hebben ze de hele kolk nodig aan de Vliet-kant en de hele breedte van de Vliet. De enige veilige plekken voor een roeiboot staan op het plaatje hieronder aangegeven! Ga dus nooit aan de Voorschotense kant van de Vliet liggen in afwachting van een vrije doorvaart en blijf goed ver weg uit de kolk. 

Veiligheid - ophaalbrug

Oeverwerkzaamheden Vliet tot 1 sep 2018

Tot 1 september 2018 zullen er oeverwerkzaamheden plaats­vinden op de Vliet tussen kmp 7,8 en 12,2. De provincie gaat deze uitvoeren waarbij werkschepen en pontons op het water aanwezig zijn. Op enkele locaties zal er gezien de krapte mogelijk enig oponthoud ontstaan. Zie de bijgevoegde locatietekening. Hierbij een oproep aan alle roeiers om deze werkschepen met bijzondere voorzichtigheid te passeren.

2017-10-31-oeverwerkzaamheden
Veiligheid - dode hoek

Dode hoek

Als je de stuurhut en de schipper van een vrachtschip niet kunt zien, dan ziet de schipper jou ook niet. Hoe groot de dode hoek is van een binnenvaartschip hangt af van het type schip, de lading, de hoogte van de stuurhut en de afstand van de stuurhut tot het einde van de zichtbelemmering. Blijf uit de dode hoek! Kijk regelmatig achterom en vaar zoveel mogelijk aan de rechterkant van het vaarwater.

Veiligheid - vlietland vaarroutes

Vlietlandplas

  • Bij rondvaren op de plas: houdt zo veel mogelijk stuurboord om aanvaring met andere boten die de wal volgen te voorkomen.
  • Dringende aanbeveling voor skiffs om dicht langs de oever te blijven varen en de plas niet over te steken. `s Winters uiteraard niet alleen de plas op en bij voorkeur met een reddingsvest om.
 
 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 
 
 

Laatst bijgewerkt op 2 juni 2018