Vergeten?   
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
Wordlid2 93x100

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
 

 Inloggen   

 

Veiligheid

Roeien is een veilige sport en geeft weinig kans op blessures of ongevallen. Maar we varen nu eenmaal op de Vliet en dat is een drukbevaren route voor beroepsvaart en allerlei soorten plezierbootjes. Onze veiligheid op het water is afhankelijk van de wijze waarop we reageren op onverwachte, gevaarlijke omstandigheden. Daar kunnen we wat aan doen door ons goed voor te bereiden, door verstandig vaargedrag en door achteraf lering te trekken uit incidenten die net wel of net niet tot een ongeval of schade hebben geleid. 

Vaarverbod

  • Windkracht 7 bft of meer. Voor de Vlietlandplas geldt een verbod bij 6 bft voor C-materiaal en bij 5 bft voor gladde boten
  • Mist (zicht < 500m)
  • Vorst (temp. < 0°C)
  • IJsgang (vast of los drijfijs op de Vliet)
  • Onweer
  • Duisternis (tot ½ uur voor zonsopgang en vanaf ½ uur na zonsondergang)
  • Commissaris materieel acht het niet verantwoord uit te varen
  • Bord 'vaarverbod' hangt bij afschrijfcomputer
 
 
 
Veiligheid   storm

Teveel wind

Veiligheid   mist

Zicht < 500m

Veiligheid - ijs op de vliet

Vorst of drijfijs

Veiligheid   onweer

(dreigend) Onweer

Veiligheid   duisternis

Duisternis

De praktijk is natuurlijk weerbarstiger. Hier veel gestelde vragen:

Hoe kan ik zien dat er een vaarverbod is?
Het vaarverbod gaat in bij één van bovenstaande situaties.

Ik heb een privé-skiff. Geldt het vaarverbod ook voor mij?
Het vaarverbod geldt voor alle boten en voor elke Rijnlandroeier.

Waar lees ik de temperatuur, windkracht en het zicht af?
We houden de temperatuur, windkracht en het aantal zichtmeters aan die op deze website staan. Deze zijn afkomstig van het KNMI meetstation in Voorschoten. 

Veiligheid - Zichtmeting


Plaats de muis boven de LV waarde voor het aantal zichtmeters (niet klikken)

Waarom mag je bij -1 graad niet roeien?
Als water bevriest zet het circa 8% uit. Dit kan schade tot gevolg hebben. Dit geldt vooral bij houten boten maar ook kan het lokaal bij sommige kunststof boten gebeuren. Verder is bij vorst en omslaan het risico van onderkoeling extra groot. Wij hebben gekozen voor de algemene regel: bij vorst niet roeien!

Wat als ik het vaarverbod negeer en toch uitvaar?
In eerste instantie volgt een waarschuwing, bij herhaling volgen sancties. Het bestuur kan een roeier de afschrijfbevoegdheid tijdelijk ontnemen.

Waarom nog een bord 'vaarverbod'?
Bij onvoorziene omstandigheden moet iedereen een vaarverbod in kunnen stellen wanneer varen onveilig of onverantwoord wordt geacht.


 

Blijf uit de dode hoek

Als je de stuurhut en de schipper van een vrachtschip niet kunt zien, dan ziet de schipper jou ook niet. Hoe groot de dode hoek is van een binnenvaartschip hangt af van het type schip, de lading, de hoogte van de stuurhut en de afstand van de stuurhut tot het einde van de zichtbelemmering. Blijf uit de dode hoek! Kijk regelmatig achterom en vaar zoveel mogelijk aan de rechterkant van het vaarwater.

Veiligheid   dode hoek

Ophaalbrug Vlietlandplas

Regelmatig varen schepen met bagger door deze ophaalbrug. Bij het draaien vanuit het bruggetje hebben ze de hele kolk nodig aan de Vliet-kant en de hele breedte van de Vliet. De enige veilige plekken voor een roeiboot staan op het plaatje hieronder aangegeven. Ga dus nooit aan de Voorschotense kant van de Vliet liggen in afwachting van een vrije doorvaart en blijf goed ver weg uit de kolk als er een baggerboot aankomt vanaf Vlietland.

Veiligheid - ophaalbrug

Jan Bakkerslootbrug

Het varen door de Jan Bakkerslootbrug naar en van de plas wordt sterk ontraden en is geheel op eigen risico. Schade die daar wordt opgelopen is onder alle omstandigheden voor rekening van de ploeg die de boot heeft afgeschreven (verwijtbare schade). Een veilige doorgang naar en van de Vlietlandplas is mogelijk via de ophaalbrug.

Vlietlandplas

  • Bij rondvaren op de plas: houdt zo veel mogelijk stuurboord om aanvaring met andere boten die de wal volgen te voorkomen.
  • Dringende aanbeveling voor skiffs om dicht langs de oever te blijven varen en de plas niet over te steken. `s Winters uiteraard niet alleen de plas op en bij voorkeur met een reddingsvest om.

Veiligheid - vlietland vaarroutes

Niet in de Molensloot

Naar aanleiding van schademeldingen door de Voorschotense Watersportvereniging worden alle roeiers gevraagd niet de Molensloot in te varen (de sloot achter de werf van Mulder). Deze werd vaak gebruikt voor stuuroefeningen. Er zijn echter genoeg andere plaatsen waar je deze oefeningen veilig kan verrichten zoals de jachthaven achter de vereniging en de sloot achter de scouting groep voorbij de Vlietlandbrug

Veiligheid - Molensloot
 
 
 
Logo Rijnland geel transparant
 

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 
 

Social media

Volg ons op:

 
    Vergeten?