?   
 
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
rvr-logo-wit-11-zt-sh-500
 
Kom roeien - geel

 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 
 
 
 

Veiligheid

Veiligheid

 

Roeien is een veilige sport en geeft weinig kans op blessures of ongevallen. Maar we varen nu eenmaal op de Vliet en dat is een drukbevaren route voor beroepsvaart en allerlei soorten plezierbootjes. Onze veiligheid op het water is afhankelijk van de wijze waarop we reageren op onverwachte, gevaarlijke omstandigheden. Daar kunnen we wat aan doen door ons goed voor te bereiden, door verstandig vaargedrag en door achteraf lering te trekken uit incidenten die net wel of net niet tot een ongeval of schade hebben geleid.

 

Vaarverbod

  1. Bij duisternis. Van een half uur na zonsondergang tot een half uur voor zonsopgang. Het afschrijfsysteem geeft de tijdstippen aan.
  2. Bij een windsnelheid van 7 Bft of meer. De website geeft de situatie aan bij het weerstation te Voorschoten. Voor de Vlietlandplas geldt een verbod bij een windsnelheid van 6 Bft voor C-materiaal en bij een windsnelheid van 5 Bft voor gladde boten. Zie ook de pagina “Windsnelheid en vaarverbod”.
  3. Bij vorst, dat wil zeggen als de buitentemperatuur < 0º. Ook als er geen ijs op het water ligt! Aanvriezend water geeft schade aan de boten. De website geeft een indicatie, bij de voordeur hangt de thermometer die beslissend is.
  4. Bij ijsgang.
  5. Bij onweer: het water verlaten
  6. Bij slecht zicht: als het zicht minder dan 500 m is.  De website geeft de situatie aan bij het weerstation te Voorschoten. 
  7. Als het bord 'Vaarvebod' is opgehangen bij de afschrijfcomputers.
  8. In de gevallen dat de commissarissen materieel en veiligheid het om een andere reden niet verantwoord achten dat er gevaren wordt.

 

Bij één van bovenstaande situaties geldt een algeheel vaarverbod:  er mogen géén roeiboten het water op. Elke roeier dient dit zelf vast te stellen, de regels zijn duidelijk. Negeer je het vaarverbod, dan ben je in overtreding. Als je dan schade / letsel oploopt kun je door het bestuur volledig aansprakelijk worden gesteld.

 

 
 

Zicht

> 500m

 

Veiligheid - vaarverbod mist

 
 

veiligheid-mist

 

Regels en aanbevelingen

  • Fel gekleurde kleding is verplicht voor iedere skiffeur én iedere ploeg (de stuur of slag én de boeg).
  • Bij boten met stuurman/vrouw draagt deze als schipper zorg voor de veiligheid van roeiers, boot en mede watergebruikers.
  • Bij boten zonder stuurman/vrouw geeft is de boegroeier verantwoordelijk voor de veiligheid van roeiers, boot en mede watergebruikers..
  • Stuurlieden, roeiers in stuurmanloze boten en skiffeurs dienen wat betreft gezichtsvermogen en vermogen tot omkijken in staat te zijn het vaartraject goed te kunnen overzien (eventueel met behulp van een spiegeltje).
  • Geoefenden is het voor instructiedoeleinden toegestaan in een boottype te roeien of te sturen, waarbij men voor het vereiste examen nog één niveau te kort komt:
    • of onder leiding van een instructeur.
    • of indien tenminste de helft van de bemanning (incl. de stuurman) de vereiste examens heeft afgelegd én de stuurman voor de boot bevoegd is.
  • Instructeurs zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de aan hun zorg toevertrouwde leerlingen en de boot.
  • Jeugd tot en met de leeftijd van 14 jaar vaart altijd onder leiding van een instructeur.
  • In de Molensloot varen we niet met Rijnland boten. Deze doodlopende sloot werd voor stuuroefeningen gebruikt. Maar wegens schademeldingen en klachten van omwonenden staat het bestuur dit niet meer toe.
  • De ophaalbrug is voor onze Rijnland boten de enige toegang tot de Vlietlandplas. De provincie heeft aan beide toegangen naar deze brug lichten en borden geplaatst
  • Onder de Jan Bakkerslootbrug doorvaren is voor Rijnlandroeiers verboden. Dit vanwege het beperkte zicht en de grote kans op schade bij het passeren van deze smalle brug. Er kunnen wel motorboten onder vandaan komen die plotseling op de Vliet opduiken!
  • Bij varen op de plas: Bij rondvaren houden we de stuurboord wal om aanvaring met andere roeiboten die de wal volgen te voorkomen. Steek je de plas over, omdat je ergens heen wilt, let dan goed op, van alle kanten kunnen boten komen 
  • Dringende aanbeveling voor skiffs om dicht langs de oever te blijven varen en de plas niet over te steken. Wees echter bedacht op obstakels zoals fuiken, paaltjes en ondieptes. In de winter uiteraard niet alleen de plas op en bij voorkeur met een reddingsvest om.  Bedenk dat niemand je ziet als er iets gebeurt en dus niemand je helpt! 
  • Houd stuurboordwal, vaar een duidelijke koers en snelheid en houd rekening met de dode hoek van binnenschepen. 
  • Stop op een veilige plek. Niet in een bocht of vlak bij een brug. Laat schepen gemakkelijk passeren en mijd het schroefwater van binnenschepen. 
  • Goed zeemanschap: doe alles om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Veiligheid - vaarverbod ijs op de vliet

Winter

In het winterseizoen vormen lage buitentemperatuur, lage watertemperatuur, slecht zicht en harde wind de grootste risico’s. Volg de weersvoorspellingen, bekijk de actuele weersituatie op de site (temperatuur, windkracht, zichtmeters, luchtvochtigheid en luchtdruk) en pas je roeiplannen erop aan. 

De belangrijkste voorzorgsmaatregelen

  • Zorg dat je goed zichtbaar bent: skiffeurs, boegen, slagen van ongestuurde boten en stuurlieden altijd fluorescerende bovenkleding.
  • Neem een waterdicht verpakte telefoon mee in de boot.
  • Coaches beschikken over een hulplijn en een isolatiedeken.
  • Sla je om? Vergeet de boot en ga naar de kant. Wie op open water roeit moet zelf in de boot kunnen klimmen.
  • Als je in koud water belandt raak je al snel onderkoeld, zie de pagina 'Onderkoeling' voor meer details. 
  • Het wordt onervaren skiffeurs afgeraden in de winter te gaan skiffen. Het is de eigen verantwoordelijkheid te beslissen om uit te varen.
  • Het wordt alle skiffeurs afgeraden om in de winter te skiffen op het Korte Vlietkanaal en de Vlietlandplas i.v.m. de hoge beschotting en het open water.
  • Skiffeurs hebben baat bij een reddingsvest en droge reservekleding.
  • Het wordt jeugdleden afgeraden te skiffen bij een watertemperatuur van ≤ 12º.
  • Skiffinstructie aan beginners wordt alleen gegeven van 1 april tot 1 november.

Let op: extra scheepvaartverkeer

  • Er worden op dit moment twee projecten nabij Vlietland uitgevoerd waarbij grote zand en baggerschepen via de Vliet van en naar Vlietland varen. In verband hiermee is de westelijke doorvaart tussen de twee plassen op Vlietland verboden voor alle roeiers en kleine schepen, op werkdagen van 7.00 tot 19.00 uur. Geef deze boten alle ruimte, houd gepaste afstand en respecteer het doorvaart verbod! In bijgaande factsheet lees je meer informatie over de vaarroutes en de vaartijden van deze schepen: "Let op: scheepvaartkverkeer Vlietland e.o." 

Vragen

Het bord 'Vaarverbod' is niet opgehangen, mag ik dan varen?   De regels voor een algeheel vaarverbod zijn helder. Daar valt niet aan te tornen. 
Als ik, ondanks een vaarverbod,  toch denk dat ik veilig kan roeien, mag dat?   Nee. Elk lid moet zich houden aan de niet overdreven regels die we hebben gesteld; ook al ben je het
daar niet mee eens! Bij een vaarverbod mag niemand het water op. Ook niet als je overtuigd bent dat het wél kan.
Ik heb een privé-skiff. Geldt het vaarverbod ook voor mij?   Ja. Het vaarverbod geldt voor alle boten en voor elke roeier.
Waar lees ik de buitentemperatuur af?   De website geeft een indicatie, bij de voordeur hangt de thermometer die beslissend is. 
Waar lees ik de windkracht af?   De gegevens op de website zijn beslissend. Deze zijn afkomstig van het KNMI meetstation in Voorschoten. 
Waar lees ik het zicht af?  De website geeft een goed indicatie. 500 meter zicht:  als je vanaf het midden van het vlot zowel de Vlietlandbrug (afstand 200 m) én de werf Mulder (afstand 400m) goed kunt zien.
Wat is de watertemperatuur?   Je kunt de watertemperatuur aflezen op: https://waterinfo.rws.nl
Waarom mag je bij vorst niet roeien?   Als water bevriest zet het circa 8% uit. Dit kan schade tot gevolg hebben. Dit geldt vooral bij houten boten maar het kan ook lokaal bij kunststof boten gebeuren. Verder is bij vorst en omslaan het risico van onderkoeling extra groot. Het bestuur heeft gekozen voor de regel: bij vorst niet roeien!
Wat als ik het vaarverbod negeer en toch uitvaar? Je loopt het risco op sancties, het ontnemen van een roei- of stuurbevoegdheid of het stopzetten van je lidmaatschap. Als je schade / letsel oploopt kun je door het bestuur volledig aansprakelijk worden gesteld.
Waarom nog een bord 'vaarverbod'?   Bij onveilige of onverantwoorde omstandigheden die niet worden gedekt met de zeven vaarverbod regels moet toch iedereen een vaarverbod kunnen in stellen.
 
 
 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de twee wekelijkse nieuwsbrief. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief. 

 
 
 
 

© 2019 RV Rijnland

 
 

Laatst bijgewerkt op 3 december 2019

 

 

© 2019 RV Rijnland