Roeivereniging Rijnland
Voorrang hebben bij een brug is niet altijd voorrang krijgen. Op 7 oktober is het weer een keer maar net goed gegaan.
“Die ochtend stuurde ik de boot richting Leiden en kort voor het bereiken van de Hooghkamer brug hoorde ik een boot luid toeteren. Ik zag de boot nog niet en had geen idee wat er aan de hand was en overwoog even te keren en weg te gaan bij de brug. Maar de 2 roeiers in de boot waren erg onervaren en roeiden met weinig kracht en ik zat aan de lage kant van het water met harde wind (bft5). Om zo kort voor de brug over te steken leek mij dus geen goed idee, daarbij ik wist nog steeds niet wat de boot wilde. Ik vervolgde mijn weg onder de dubbele brug door in het stuurboord gat. Op dat moment pas kon ik de bewuste boot, een leeg vrachtschip met een aantal mensen aan dek, zien. De boot bleef toeteren, voer snel en midden op de Korte Vliet en kwam steeds meer naar onze kant van het water… Op dat moment begreep ik dat hij door ons bruggat wilde gaan. Wij kwamen toen net onder de brug door en daar staan ook grote meermalen aan de stuurboord wal, dus uitwijken naar stuurboord kon nauwelijks. Uiteindelijk moesten de roeiers slippen om de boot voorbij te laten gaan zonder aanvaring. Er is gelukkig niets gebeurd, maar ik was wel geschrokken. In het voorbij gaat riep ik nog tegen de schipper dat hij het andere bruggat had moeten nemen. Zijn antwoord was:'ik ben een groot schip jullie moeten voor mij wijken' In dit geval leek mij dat niet juist, ik kon nergens heen en hij bracht ons in gevaar. Maar er zijn dus mensen die zo redeneren!”
De roeiboot hield stuurboord wal en had eigenlijk voorrang. Schepen die geen eigen wal houden, moeten voor je wijken, zelfs beroepsvaart. Maar net als in het verkeer geldt op het water, doe alles om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ook als je voorrang hebt is de veiligheid van je ploeg het allerbelangrijkst.
De doorvaarhoogtes van de bruggengaten bij een aantal ophaalbruggen rondom onze vereniging verschillen, zoals ook bij deze Hooghkamerbrug. De doorgang bij het beweegbare bruggat is max. 2.40 m. Van het onbeweegbare deel is dat max. 2.90 m. Vanaf de Korte Vliet kan een boot met een hoogte tussen 2.40 en 2.90 m dus onverwacht door het niet beweegbare brugdeel varen. En dat is wat gebeurde. Het lege vrachtschip nam onder luid getoeter het voor hem bakboord gat om niet te hoeven wachten op het openen van de brug en vond dat hij daar het recht toe had.
Nicolette Quaedvlieg en Christa van der Aa
Als geheugen opfrisser nog enkele geluidsignalen:
https://varendoejesamen.nl/recreanten/roeiers
https://varendoejesamen.nl/storage/app/media/downloads/roeiers-veilig-het-water-op.pdf
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl
Margriet Overbeek
18 nov 2023 16:19
Heel fijn dat dit gedeeld wordt! Ik wist niet dat beroepsvaart om die reden soms het andere bruggat neemt. Wat n schrik! Ik vraag me ook af: Is het verstandig om met windkracht 5 en onervaren roeiers die weinig kracht kunnen geven, het water op te gaan?
Ruud Jansen
17 nov 2023 08:05
Heel goed dat dit soort verhalen hier gedeeld wordt! Dank.