Vergeten?   
 
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 

 
 
 
 
 
 

De “Kaiman”, een ‘Lucky Ship’!

Geplaatst op 18-09-2018  -  Categorie: Verslag  -  Auteur: Joost Paijmans

2018-09-18-rd3

Kent u dat begrip; een Lucky Ship? In de oorlog werden schepen, die ondanks alle gevaren bleven drijven resp. in staat bleven hun opdracht uit te voeren, ‘een Lucky Ship’ genoemd. Voor de geallieerde schepen was het al moeilijk die kwalificatie te voeren en voor de Duitse helemaal. Een voorbeeld is de kruiser “Prinz Eugen”, die pas na de oorlog haar einde vond bij een atol in de “Pacific” als doel voor een atoombomproef. De “Kaiman”, de zeewaardige dubbelvier van de RV Rijnland is ook een voorbeeld. Laat een paar voorbeelden spreken. Toen een groep roeiers, waaronder Job en Kai, op de Oostzee nabij het eiland “Rügen” roeide, stuitten ze daar op een drenkelinge die overboord was geslagen van een zeilboot. Ze hebben haar aan boord gehesen en drie kilometer verder bij de Reddingsdienst op het strand afgezet. Als de bemanning haar niet gezien had, zou ze het waarschijnlijk niet overleefd hebben. Een paar weken geleden heeft de boot op zee geroeid en moest ettelijke malen de branding trotseren. Toen de boot van het strand de volle zee wilde bereiken, sloeg de boot bij het instappen om. Twee riemen gebroken en de vlaggenmast, maar ze was meteen weer inzetbaar. Komende zondag varen we vanuit de sluizen van de Oude Rijn bij Katwijk weer het ‘zeegat’ uit. De altijd gevaarlijke zee roept!

 

Afgelopen zondag deed een Rijnland-ploeg mee met de marathon “Rondje Dordt”. Deze tocht is berucht omdat hij vanwege het weer meer afgelast is dan dat hij doorging. Maar je moet dan ook over de Beneden Merwede, de Nieuwe Merwede, het Hollands Diep en de Dordtse Kil. Allemaal breed open water, waar de elementen vrij spel hebben.

2018-09-18-rd2

De bemanning was voldoende ervaren: Job, Kai, Joost en Erik en dan nog een lid van de Utrechtse RV Viking. We haalden de boot op bij Rijnland, moesten nog een vastgelopen rem van de botenwagen repareren, en bereikten de “Dordtse” zonder oponthoud. De boot in het water, reddingsvesten om en natuurlijk ‘vuurpijlen’, ‘haaienschrik’ en je testament en vooruit met de geit. Vanuit het “Wantij”, het water waaraan de Dordtse is gelegen, heb je even stroom tegen van het opkomend tij, maar op de Beneden Merwede is de stroom mee, zodat je naast de hinderlijke deining van passerende schepen, ook eens een voordeel hebt. Dan rond je de ‘splitsing’ van Beneden Merwede en Nieuwe Merwede bij “Werkendam” en heb je de stroom tegen en ook de wind die die zondag de 16e september met kracht vijf behoorlijk uithaalde op dat ‘open water’. Dat duurt 23 kilometer, onderbroken door een ‘plaspauze of –stop’ bij een jachthaven en daarna ben je of gesloopt of bijna gesloopt door dat hele stuk. Ondertussen wissel je om het half uur, waardoor je balancerend op de golven over het zijboord en over je maten heen van boeg naar stuurplaats mag waggelen met je moede, naar kramp neigende stijve benen. Het is allemaal goed gegaan, maar de ploeg was, zoals we zeiden, ervaren.

Het leuke is dat je bepaalde boten steeds weer passeert. De wherries, waarbij de bemanning een half uur roeit en een half uur stuurt en snel kan wisselen, halen je in als wij, veel langzamer, wisselen en later haal je ze weer in, omdat de vier sneller is. Soms zijn de golven zo hoog dat ze over de boeg slaan en door het ‘gangpad’ spoelen en alles wat daar ligt doornat maken. Toch bereiken we de Moerdijkbruggen en kunnen eindelijk door de wind gaan als we de “Dordtse Kil” opvaren. Dan heb je weer stroom mee en ook de wind helpt een handje. Zo bereiken we na ruim zes en een half uur het eindpunt en wordt ons door de ‘plaatselijke schone’ een oranjebitter gereikt. Na het opladen en douchen is het leed geleden en bespreken wij de volgende mogelijkheden, waarbij de “Kaiman” een hoofdrol zal spelen. Wie er ook een hoofdrol speelde was Kai. Hij gaat altijd één keer op zijn hoofd staan in de boot. Nu ook weer. Het leek “Atlas” wel, die de hele wereld torste. En daartussen de “Kaiman”, voorwaar een “Lucky Ship”.

2018-09-18-rd1

 

Joost Paijmans.

 

deel dit bericht


 

Plaats een reactie op dit nieuwsbericht:

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Er zijn nog geen reacties geplaatst
 
 
 
 

Heb je gevonden wat je zocht?
                 

 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
 071-5610314
 NL07 INGB 0000 7056 66
 siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl

 

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief. 

 
 
 
 

© 2024 RV Rijnland

 
 

Laatst bijgewerkt op 6 september 2024