Roeivereniging Rijnland
Vrijdag 25 maart was ik samen met vertegenwoordigers van Die Leythe, Njord en de Katwijkse Sloeproeivereniging Ferox (betrokken bij het dodelijk ongeluk op de Oude Rijn in 2020) op uitnodiging van de Omgevingsmanager N206 Tjalmaweg Rijnlandroute bij de nieuwe Torenvlietbrug. De N206 richting Katwijk wordt verbreed en er is een tweede (vaste) brug naast de oude over de Oude Rijn gelegd, waarvan het ‘remmingwerk’ inmiddels ook gereed is. Remming(s)werk is een constructie van staal of hout waarmee schepen worden afgeremd als ze een brug of sluis naderen (of dreigen aan te varen). Ook een vaarwegbeheerder van de Provincie en vertegenwoordiger van Boskalis waren erbij.
We mochten onze mening geven over de ‘doorvaarbaarheid’ van de nieuwe brug. De omgevingsmanager vertelde trots dat er een speciale doorgang alleen voor de roeiers is gecreëerd. Op foto B. ziet u de situatie richting Katwijk. Het bruggengat rechts/stuurboord is voor de pleziervaart (motorboten, roeiboten) en prima doorgankelijk. Het middelste gat (met remmingwerk) is voor de beroepsvaart in beide richtingen. Door navigatieapparatuur aan boord hebben deze schepen tegenliggers op tijd in de gaten. Geheel links, door het remmingwerk niet goed te zien, is de doorgang voor roeiboten als ze richting Leiden varen. Op foto A. is de situatie m.b.t. dit gat beter te zien, we staan nu onder de brug. Door het uitstekende remmingwerk ontstaat een doorgang die roeiboten slechts kunnen nemen door te slippen. Als je dat enigszins scheef doet, kom je ook nog in de baan van een eventuele tegenligger terecht. De omgevingsmanager gaf aan dat roeiers vanuit Katwijk ook de middelste doorgang kunnen nemen, maar dan moeten ze incl. remmingwerk 80 meter overbruggen, met gevaar onder de brug op een tegenligger te stuiten!
Het zal niet verbazen dat wij naast dank voor de uitnodiging ook onze teleurstelling hebben uitgesproken dat wij pas zo laat – nu alles in roeiersbelang al gereed is - bij dit project betrokken worden. We hebben nog wel twee suggesties gedaan: situatie A, om de laatste staanders van het remmingwerk te verwijderen, waardoor een doorgang van 12 meter ontstaat, ruim genoeg voor ons. Hier werd al op geantwoord dat dit waarschijnlijk niet meer zal lukken, mede omdat deze laatste staanders leidingwerk op de bodem beschermen. En optie B, om de stuurboord doorgang (richting Katwijk) ook voor beroepsvaart doorgankelijk te maken, zodat er ook een professioneel twee-richtingsverkeer ontstaat, en roeiers (en pleziervaart) vanuit Katwijk veilig de middendoorgang kunnen nemen. Ferox heeft nog verzocht om het remmingwerk wit te schilderen, zodat het voor hen in het donker beter te zien is.
Het zal nog even duren voor we antwoord krijgen, en veel hoop op grote wijzigingen hebben we niet. De vaarwegbeheerder gaf wel aan de veiligheid bij bruggen erg belangrijk te vinden, het ongeluk met de sloeproeiers in 2020 was één brug verderop, en daar ook bij de aanleg van de nieuwe Lammebrug bij Lammenschans rekening mee te zullen houden. De roeiverenigingen zijn bij dit project wél eerder uitgenodigd om hun zienswijze op het oorspronkelijke bouwplan in te dienen, we streven daar naar twee brede doorgangen voor veilig waterverkeer, en wachten overigens nog steeds op reactie van de Provincie.
Hans Marten Hazelbag
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl