ROEIVERENIGING RIJNLAND
Als commissaris materieel wil ik twee onderwerpen met jullie bespreken die me de laatste tijd bezig houden en die helaas niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het ongestuurd varen en het melden van schades.
Roeien is een sport waarbij we achterwaarts verder proberen te komen. Onze grote hobby. Enig nadeel is, we ‘zien’ niet direct waar we naar toe gaan en wat we verwacht of onverwachts op onze vaart tegen komen als we ongestuurd varen. Daarbij wordt het steeds drukker op ‘ons’ water met onze eigen boten, boten van andere verenigingen en andere plezier- en beroepsvaart. Het onverwachte kun je dus eigenlijk ‘verwachten’. Vanaf onze locatie komen we iedere training wel bruggen tegen waarbij de Knipbrug ook nog in een bocht ligt. En hoewel we die bruggen misschien al honderden keren hebben genomen is het toch iedere keer precisiewerk om daar soepel onder door te komen. Vaarrichting, wind, boottype en -snelheid, wel of geen voetenstuur, wisselende bemanning en ander waterverkeer spelen hierbij allemaal een rol waardoor het iedere keer weer anders is.
We zitten nu in een periode waarbij we veel ongestuurd varen. Dus goed om het volgende onder de aandacht te brengen voor je eigen veiligheid, de veiligheid van anderen en voor het materieel:
En mocht het dan toch fout gaan, valt ook mij net als mijn voorgangers op dat veel schades niet gemeld worden, althans niet door de direct betrokkenen. ‘Gelukkig’ zijn er dan weer velen die dit dan alsnog doen (“aangetroffen in de loods”). Schade varen is uiteraard niet leuk en het melden daarvan evenmin. Toch is het melden noodzakelijk en verplicht. En dat moeten we zeker als verantwoordelijke echt ‘vaker’ (lees: altijd) doen als het onverhoopt gebeurt. Via het afschrijfoverzicht in MyFleet kan de schade gemeld worden door ‘op de boot’ te klikken en de schade en oorzaak in te vullen. Zie ook het besloten deel van de website: roeien-afschrijven. Ook kan aangegeven worden of de boot uit de vaart gehaald moet worden. Een aanvaring en (forse) schade moet altijd en direct gemaild worden aan: leeiretamsirassimmoc.[antispam].@rvrijnland.nl.
Nog goed om te weten, schades worden beoordeeld door de schadecommissie. We zijn verzekerd tegen schades aan de boot met een eigen risico van € 250. Riemen zijn niet verzekerd.
Schade varen, alsmede schade veroorzaken bij het in-en uitbrengen van de boot, kan iedereen overkomen. De kunst is om de kans op schade zo klein mogelijk te houden, en zeker om verwijtbare schades te voorkomen. Dat doe je ook door (juist) regelmatig te oefenen en de stuurvaardigheid te onderhouden.
We hebben een schitterende vloot maar deze is ook kwetsbaar. Laten we daar met zijn allen zuinig op zijn.
Johan IJff
Commissaris materieel
deel dit bericht
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl
Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN LEIDSCHENDAM
071-5610314
NL07 INGB 0000 7056 66
siraterceS.[antispam].@rvrijnland.nl
Pauline de Blocq van Scheltinga
18 mei 2021 20:34
Goed onderwerp Johan, om extra onder de aandacht te brengen. Ik weet ook helaas uit eigen ervaring dat het zo gepiept is met een aanvaring, zelfs in minder dan zes halen. Balen en gelukkig voor mij ben ik met de schrik vrijgekomen, maar we hebben het besproken destijds. Wat mij persoonlijk erg dwars zit naast het schade varen is het niet schoonmaken van de slidings én de wieltjes. Roeiers die de boot alleen ondersteboven afdrogen en huplakee, de loods in, of alleen de boot drogen maar niet de slidings én wieltjes goed schoonmaken. Hopelijk wordt jouw artikel vaak gelezen en wordt het algehele plaatje meegenomen in het varen en alles wat daarbij komt kijken. Succes met deze prachtige boot, ik word droevig van de aanblik. Lang uit de vaart houden wat mij betreft zodat we allemaal de pijn voelen van wat er gebeurt en het niet toch wel weer even snel gefikst is. En jij, succes in je rol als commissaris materieel, die pas je als een jas, complimenten!