Dinsdagochtend in de Groote Sloot. Misschien wel de beste skiff in de loods. Een cadeautje dat je er met S2 in mag varen. Het programma voor de terugweg vermeldt “stevige ED haal”. Met ook nog een flinke meewind gaat het hard. Hoe hard precies weet ik niet, zonder elektronica aan boord, maar ik zit goed in de flow.
De Knipbrug is vanaf die kant een eitje. Spiegel gebruiken, boegbal onder de oranje lamp houden en doorgaan. Je hebt er geen omkijken naar. Wel vreemd dat de oranje lamp kapot is vandaag. Maar als je op het midden van het bruggat mikt gaat het ook. Flow vasthouden, probleemloos er onderdoor.
In mijn spiegeltje doemt een grote zwarte schim op. En hé, de brug gaat ineens omhoog. Oeps, die oranje lamp was dus niet kapot, maar uit. Ik kan nog net de binnenbocht ronden en de inham induiken voordat de vrachtvaarder naar bakboord komt. Dat had heel anders kunnen aflopen.
Ik denk, ik schrijf het maar eens op. Er zijn er vast meer zoals ik. De flow van een goede oefening is heerlijk, maar laat je niet verleiden door de Sirenenzang van de belletjes onder de boot.
Jaap Stumphius
Betekenis bruglichten
Saskia de Vlas
18 jul 2025 15:27
Sturen Is geen sinecure. Op het moment dat je Rijnland wegroeit zit je op een kanaal dat wordt bevaren door zeer diverse vaartuigen en beroepsvaartuigen. Je zou het kunnen vergelijken met “een kind op de fiets die in één keer de grote weg op rijdt. Als je wilt deelnemen aan het verkeer in ons land heb je je te houden aan de regels en doe je dat niet dan weet iedereen dat het daardoor gevaarlijker wordt. Waarom men altijd denkt dat het op het water anders is en men kennelijk zich niet geroepen voelt om zich aan de regels te houden blijf bij mij nog altijd een onbeantwoorde vraag. Tijdens de introductie worden er heel veel regels bijgebracht, maar in de praktijk wordt het vaak niet toegepast. Als je in de skiff kan roeien betekend dat nog niet dat je ook echt in de skiff kan sturen. Door onbekend te blijven met de geldende regels en het sturen in het algemeen breng je niet alleen jezelf in gevaar maar ook de ander waterweggebruikers. Goed sturen begint bij de kennis van de reglementen. De scheepvaart passeert elkaar ( officieel geheten bakboord op bakboord) dus ieder blijft aan de stuurboord kant varen. Op het water houden we “rechts”.Voor alle sturende, skiff, de boeg van ongestuurd ploegen en de stuurman/vrouw van een ploeg geld: Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van de boot met de daarin bevindende personen. En draagt er zorgt voor dat je, ploeggenoten en je mede vaarweggebruikers niet in gevaar brengt. Helaas zie ik de laatste tijd veel, dat de beginnende stuurder, de ploegen vaak in gevaar brengen door geen inzicht te hebben. Als ik geen vertrouwen in de stuur heb stap ik niet in de boot. Want als ik in die boot stap ben ik overgelevert aan de stuur. Muiterij is bij de wet niet toegestaan. Alleen in je spiegeltje kijken is niet voldoende om er op bedacht te zijn dat er een "groot Schip" aan komt. Ook al ben je hard aan het roeien er zijn andere tekenen die je waarschuwen. Zoals de stroming van het water. Je kan de bel van de brug horen. En tot slot is altijd het oranje licht uit!! En wees er altijd op bedacht dat er een groot schip aan kan komen. Zorg er voor dat je ruim voor die tijd al op een plek ligt die niet gevaarlijk is. Deze Kempenaar "de Variant" kan door zijn lengte ongemerkt de 12 km. per uur aan tikken. In tegenstelling tot de sloepjes. Die, ook al proberen ze het en produceren daardoor heel veel golven, die 9 nog niet halen.
Joost Paijmans
17 jul 2025 13:17
Dank voor het verhaal. Ik maak iedere te examineren kandidaat 3 dingen duidelijk: stuurboord houden, open varen en kijk naar het oranje licht bij de brug. Is het uit dan niet doorvaren. Groet van Joost Paijmans, namens de Examencommissie.
Marie-Claire Tordoir
17 jul 2025 10:24
Dank voor het delen!
Roy Delis
17 jul 2025 09:14
Mooi verhaal Jaap. Zo ben ik eens gered door een vrachtwagen die over een brug denderde, waardoor ik ook uit de flow kwam. Anders was ik midden op de brug gevaren. Het is heerlijk om er in te zitten tijdens het roeien, maar ook gevaarlijk.