Vergeten?

RIJNLAND

Rowing Camp Portugal

Geplaatst op 14-02-2017  -  Categorie: Verslag  -  Auteur: Kees de Bruijn

Ik hoor een doordringend fluitje en kijk om me heen over het water. In de verte zie ik Manuel in zijn rubberbootje met zijn arm omhoog de richting aangeven: die kant moeten jullie op! Ik zit in een skiff op een groot stuwmeer in Portugal. Om me heen zie ik nog 4 anderen in skiffs, worstelend met de golven. Vanochtend, zaterdagochtend hebben we pech, de wind staat in het verlengde van het meer waardoor de golven behoorlijk oplopen. Vandaag is de laatste trainingsdag. We zijn afgelopen zondag gearriveerd en hebben sinds maandag twee trainingen per dag gedaan, 's morgens en 's middags, zo'n 10 km per training. Donderdag was een rustdag, die we in Lissabon op aangename wijze hebben doorgebracht.
We, dat zijn Edith, Marina, Peggy, Mignon, Chrit, Ruud en Kees. Peggy kan vanwege haar blessure niet roeien, maar heeft het lange afstands zwemmen in een wetsuit hier uitgeprobeerd, met succes! Mignon heeft ook vanwege een blessure enkele kortere trainingen in de boot gedaan.
Voor mij is het de eerste keer dat ik een trainingskamp als dit meemaak, enkelen van de groep hebben het vaker gedaan, in Sevilla. Via clubgenoot Piet zijn we in contact gekomen met BYX Nautica Portugal, en hebben we een arrangement van een week genomen.

20170214 Rowing Camp Portugal 1
Eindeloos roeien

BYX Nautical

De drijvende krachten achter BYX zijn Manuel en Vasco, 2 jonge ondernemende Portugezen, die roei- en zeilarrangementen aanbieden. Voor het zeilen hebben ze enkele jachten in de haven van Lissabon; hiermee maken ze tochten met toeristen op de rivier of de oceaan. Voor het roeien hebben ze een 4-tal skiffs en een 2x opgeslagen in een container bij het stuwmeer, 100 km ten noorden van Lissabon.
Manuel is de man voor het roeien (hij was reserve voor de lichte 2x voor Peking), en Vasco voor het zeilen, maar helpt bij het roeien. Vooraf hadden we wat schermutselingen over de prijsstelling en het aantal skiffs, we willen allemaal in de skiff trainen. Dat is gelukt, met dank aan skiffbouwer AveRowingBoats uit Porto die enkele skiffs kwam afleveren om uit te proberen. Dat was ook een wens van Edith en Marina.  Deze boten werden maandagmiddag afgeleverd waardoor Edith en Marina de eerste ochtend in de 2x hebben gevaren. De Ave's zijn door Marina, Edith en Ruud uitgeprobeerd: de boten zijn mooi, roeien lekker, en de prijsstelling is aantrekkelijk.

Manuel heeft een scherp oog voor de roeibeweging en de verbeterpunten en maakt dit in woord en gebaar duidelijk. Hij is extravert en spreekt vloeiend Engels, Vasco wat minder, maar is een grote steun en toeverlaat voor Manuel.
Het materiaal is goed, Wintech International, Concept riemen. Waar nodig werd de afstelling aangepast aan onze persoonlijke behoeftes.

20170214 Rowing Camp Portugal 2
De zijarm van het stuwmeer waar we het water opgaan

Condities
De roeicondities zijn goed, op het stuwmeer kun je enorme afstanden afleggen als je dat zou willen. Er zijn verschillende zijarmen waardoor je bij wind de beschutting wat kunt opzoeken. In de week dat wij hier zijn (2e week februari) varieert de temperatuur tussen de 5 en de 15 graden en hebben we 2 keer in korte broek en shirtje in de zon kunnen roeien. Er is geen ander verkeer op het stuwmeer in deze periode. Het meer ligt in een groot natuurgebied, Castelo do Bode. In de winter is het hier rustig, ook in het hotel. In de zomer zal er wat meer toeristisch vertier zijn vermoed ik.

De manier van te water gaan is provisorisch, dat kan niet anders omdat BYX in dat natuurgebied alleen een container mag plaatsen, waar alles na elke training weer in moet. Maar het went snel en het heeft ook wel wat, met een skiff op je schouder de helling af naar het water, wat in onze periode toevallig redelijk laag stond.

Het meer en de omgeving lenen zich ook heel goed voor andere sportieve inspanningen zoals bijv. het open water zwemmen van Peggy. Zie elders op de site haar beschrijving van zwem- en revalidatie-ervaringen. Het hotel heeft een sauna en gym, waar we onder leiding van Peggy enkele work-outs hebben gedaan.

20170214 Rowing Camp Portugal 3
Peggy in actie

Ons programma
Onze gemiddelde trainingsdag ziet er zo uit. Na een gezamenlijk ontbijt in ons prachtig gelegen hotel aan het meer stappen we in ons busje en rijden naar de baai waar de container staat. Wie zin heeft gaat met de mountainbike, over een hobbelig en soms heel steil zandpad door de heuvels.
Bij de baai aangekomen halen we de riemen en de skiffs uit de container, en helpen elkaar met het instappen. Dit gaat anders dan bij Rijnland, we gaan naast de skiff in het water staan en stappen dan in, na eerst onze voeten uit de zanderige bodem los te hebben gewurmd en afgespoeld. Na de training de omgekeerde procedure, uitstappen in het water, en dan de spullen aan de kant, afdrogen en in de container. Weer in het busje naar huis, douchen en wat rusten en dan de lunch, met daarna de videoanalyse samen met Manuel. Manuel geeft ons persoonlijke verbeterpunten en oefeningen voor de volgende training.
Na de middagtraining weer douchen en rust, en dan is het tijd voor het diner, in het hotel, of in een restaurant in de buurt, al dan niet samen met Manuel en Vasco.

Training
Tijdens de training op het water volgt Manuel ons in zijn rubberbootje, en blijft Vasco aan de kant om foto's te maken en op de spullen te passen. Manuel komt dicht bij je varen, schreeuwt aanwijzingen en maakt een video met zijn iPhone, van opzij en van achter. Hiermee verzamelt hij bewijsmateriaal om je op je verbeterpunten te wijzen. Gek genoeg zijn die verbeterpunten voor de meesten van ons dezelfde als die we thuis al vaak gehoord hebben. We krijgen ook persoonlijke oefeningen mee om onze techniek te verbeteren. In mijn geval oa de Pimenov, de haal bestaat alleen uit de beentrap. En in de recover na elk deel 2 seconden rust, dus eerst armen, 2 sec, rug, 2 sec, oprijden.
Naarmate de week vordert voelen en zien we verbetering, de video's helpen daarbij.
Twee trainingen per dag is best pittig, merk ik na een paar dagen. Donderdag rustdag in Lissabon kwam als geroepen, en nu op zaterdag vind ik het niet zo erg dat dit de laatste trainingsdag is.

Morgen vliegen we terug naar Nederland, moe maar voldaan en met een goed gevoel over wat we hier hebben geleerd en gedaan, met een fijne en gezellige groep. Zeker voor herhaling vatbaar!

Kees de Bruijn

20170214 Rowing Camp Portugal 4
Uitzicht vanuit het hotel

20170214 Rowing Camp Portugal 5
Dagje Lissabon

20170214 Rowing Camp Portugal 6
Bij de bus met Manuel (links) en Vasco (rechts, met fototoestel)

deel dit bericht

Plaats een reactie

Inloggen om een reactie te plaatsen.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief.