?   
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
rvr-logo-wit-11-zt-sh-500
 
Kom roeien - geel

 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 

 
 

 Inloggen   

 
 
 

Schade en onderhoud

Geplaatst op 28-02-2019  -  Categorie: Bestuursmededeling  -  Auteur: Bauke Smit

2019-02-28-schade-en-onderhoudSinds drie maanden ben ik commissaris materieel van onze roeivereniging. Bij mijn benoeming tijdens de ALV in november heb ik benadrukt dat ik vooral aandacht wil schenken aan het onderhoud van de boten en de preventie van schade. Schade kan helaas niet altijd voorkomen worden. Goed onderhoud kan slijtage verminderen, aan de goede wal varen en vaak omkijken (spiegel!) vermindert de kans op aanvaringen.

Het valt mij op dat veel schade NIET gemeld wordt door de gebruiker(s) van de boot maar door opvolgende gebruikers wordt geconstateerd. Ik zie ook dat niet alle leden hun boot ‘van binnen’ droog- en schoonmaken of bijvoorbeeld eens het bankje uitnemen. Komt dit door onwetendheid, onoplettendheid of gemakzucht?

Voorbeelden van meldingen:

  • Het bankje piept, loopt aan, zit niet lekker.
  • De batterij van de ergometer is leeg, de roosters zijn stoffig, de handvatten vies, te dik of te dun.
  • Het luikje, deksel, de stop van de boot is verdwenen.
  • ‘Ik trof de boot aan met een kras, buts, deuk op de huid, taft, bodem ed.’
  • De rigger van… is verbogen, het voetenboord los.
  • Het stuurtouw is versleten, te strak of te slap.


Hoe een schade te melden?

Via het afschrijfoverzicht in MyFleet kan de schade of het euvel gemeld worden door ‘op de boot’ te klikken en de bevindingen en mogelijke oorzaak in te vullen. Zie ook op de website bij info Afschrijfboek.

  • Slijtage en bevindingen die het varen niet verhinderen: enkel melden via MyFleet.
  • Aanvaringen en (forse) schade moet altijd en direct gemaild worden aan: leeiretamsirassimmoc.[antispam].@rvrijnland.nl
  • Ook kan aangegeven worden of de boot uit de vaart gehaald wordt.

Schade is niet altijd direct zichtbaar. Bij recent onderhoud van de ‘Zelden van Passe’ bleken de op één na alle spanten door rot aangetast. Bij houten boten die niet omgekeerd worden blijft makkelijk water op de bodem staan. Bij omgekeerd liggende kunststofboten kunnen houten randen nat blijven en daardoor beschadigen.


Onderhoud

Bij het schoonmaken van de slidings moet eens het bankje uitgenomen worden. In wielen en assen blijft veel vuil, zand en slijpsel achter. Ook kunnen de zgn. bankhaken, schroeven en wielen loszitten.

Vooral tijdens het ‘motorbootseizoen’ drijft er veel olie op het water, regelmatig de boot (en riemen!) wassen met zeep laat het vet niet aankoeken. Eénmaal per jaar tijdens de poetsactie is echt te weinig. Schoonmaak -en poetsinstructie is te vinden op de site in de ledenbibliotheek bij bootonderhoud en via het besloten menu Info - Botenonderhoud.

Iedereen wil graag in een schone en goede boot roeien. Op verenigingsboten moeten wij extra zuinig zijn zodat ze langer en beter in de vaart blijven. Onderhoud en preventie hoort daar bij, voor en door alle leden.

Onze bootsman, Barend Doorduin, is er voor de specifieke en technische klussen. De Argonauten en de Houtploeg helpen ons fantastisch met onderhoud en reparaties.

 

DUS

  • Maak het materiaal , de slidings en bankje eens extra en vaker schoon.
  • Laat de boot achter zoals je hem zelf graag wil aantreffen.
  • Wees kritisch op wat je ziet en doet, meld alle bevindingen of schade via MyFleet en mail.

 

Ik wens alle leden een stralend roeiseizoen 2019!


Bauke Smit, commissaris materieel

 

 

Plaats een openbare reactie op dit nieuwsbericht:

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Er zijn nog geen reacties geplaatst
 
 
 
 
 
 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 
 
 

© 2019 RV Rijnland

 
 

Laatst bijgewerkt op 5 juni 2019

 

 

© 2019 RV Rijnland