?   
 
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
rvr-logo-wit-11-zt-sh-500
 
Kom roeien - geel
 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 
 
 
 
 
 

Sturen is geen sinecure (of bijzaak)

Geplaatst op 21-01-2020  -  Categorie: Nieuws  -  Auteur: Saskia de Vlas

2020-1-21-sturen-is-geen-sinecure

Sturen is geen sinecure (of bijzaak)

Ik heb dit stukje al eens eerder onder de aandacht gebracht van de leden, maar doe dat nu nog eens om er heel veel nieuwe leden bij zijn gekomen, die wel het Rijnlandboek lezen maar de vraag is of ze de regels daadwerkelijk toepassen. Ik ben in het bezit van Groot Vaarbewijs A en B. Zo’n vaarbewijs houdt in dat ik minsten 240 dagen per jaar en gedurende drie jaar op een Groot Schip heb moeten varen omdat te verkrijgen. Vanaf mijn vijfde jaar zeilde ik op het Pikmeer en Wijde EE. Die vaarervaring en alle kennis op het gebied van vaarregels gebruik ik nu om het voor iedereen een beetje veiliger te maken.

Op het moment dat je Rijnland wegroeit, zit je op een kanaal dat wordt bevaren door zeer diverse vaartuigen en beroepsvaartuigen. Je zou het kunnen vergelijken met “een kind op de fiets dat in één keer de grote weg oprijdt. Als je wilt deelnemen aan het verkeer in ons land heb je je te houden aan de regels en doe je dat niet, dan weet iedereen dat het daardoor gevaarlijker wordt. Waarom men altijd denkt dat het op het water anders is en men kennelijk zich niet geroepen voelt om zich aan de regels te houden blijf bij mij nog altijd een onbeantwoorde vraag.

Tijdens de introductie staat men over het algemeen niet open voor de geldende vaarregels, hoewel ik moet zeggen dat bij Rijnland daar wel de nadruk op wordt gelegd. Als je in de skiff kan roeien, betekent dat nog niet dat je ook echt in de skiff kan sturen. Als je de geldende regels niet kent en weinig tot geen stuurervaring hebt, breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook de andere waterweggebruikers.

Goed sturen begint bij de kennis van de reglementen. Stuurboordwal (eigen kant) is erg belangrijk. Je gaat in het verkeer ook niet midden op de weg of aan de linkerkant fietsen.

De scheepvaart passeert elkaar ( officieel heet dat bakboord op bakboord) dus ieder blijft aan de stuurboordkant varen. Op het water houden we “rechts”.

Belangrijk voor alle sturende!!

Voor alle sturenden, de skiffeur, de boeg van ongestuurd ploegen en de stuurman/vrouw van een ploeg  geldt:

Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van de boot met de daarin bevindende personen. En jij draagt er zorgt voor dat jezelf en je mede-vaarweggebruikers niet in gevaar brengt.

Ik hoop dat men beseft wat voor een verantwoordelijkheid je hebt op het moment dat je gaat sturen. Als je er geen ervaring in hebt, of onzeker bent, of snel in paniek raakt en je bent niet goed op de hoogte van de reglementen, ga dan niet sturen.  Je brengt daarmee anderen in een onveilige situatie en creëert daardoor onrust en onduidelijkheid in de boot.

Een goede stuur:

    • Geeft de juiste commando’s zowel qua uitdrukking als moment.
    • Heeft altijd overzicht en inzicht over de gehele situatie.
    • Straalt vertrouwen en zekerheid uit.
    • En draagt er zorg voor dat hij of zij de roeiers veilig (dus dat ze hun hoofd niet stoten, zich niet kunnen verwonden aan obstakels) door het water stuurd.
    • Weet hoe de boot reageert op een stuurbeweging en roept tijdig de hulp in van de roeiers ter ondersteunig van de stuurbeweging als dat nodig is.

In de boot heeft de stuur het commando (en de verantwoordelijkheid) en de roeiers volgend de commando’s op.  Als je in een ploeg roeit, mag je als roeier niets op eigen houtje gaan doen. Als je wilt stoppen vraag je de stuur of er gestopt mag worden en dan geeft de stuur het commando. Als je opeens stopt kan het gebeuren dat je  een paar riemen in je rug krijgt en je brengt ieder ander van de ploeg onnodig in gevaar. Het kan zijn dat de stuur net een beslissing heeft genomen met oog op de vaart, die de boot maakt en die vaart wordt er opeens uitgehaald door de stoppende roeier. Daardoor kan er weer een onveilige situatie ontstaan.

Het is in ieders belang dat men zich in de boot aan de geldende reglementen houdt. (Muiterij is nog steeds strafbaar). De roeiers mogen voor hun eigen veiligheid, niet het commando overnemen van de stuur. Als je je niet veilig voelt bij een stuur of je hebt geen vertrouwen in de stuur, meld dat voordat je in de boot stapt. Eenmaal in de boot mag en kan je niet meer het commando overnemen van de stuur. Je mag ook een beslissing van een stuur niet corrigeren. Als je weer uit de boot gestapt bent,  kan je de beslissingen bespreken, er over discussiëren, het besluit betwisten.

 

Hierbij een aantal tips voor de stuur om situaties beter te kunnen inschatten.

Als roeiers hebben we een aantal nadelen: we zitten achterste voren en we zitten heel laag. Daarbij hebben we geen communicatiemiddel als een marifoon. Daardoor is het soms lastig om te weten wat andere schepen gaan doen.

Door regelmatig achterom te kijken en ver vooruit te kijken kan je voorkomen dat je in een onveilige situatie terecht komt.

Als je bij een onoverzichtelijke bocht komt, kan je “over”de bocht heen proberen te kijken of je masten van aankomend schepen ziet. Ook kan je letten op een brug die openstaat. Soms kan je in de ramen de schepen weerspiegeld zien worden. Als je er op let, kan je heel wat scheepsbewegingen herkennen en tijdig maatregelen nemen om te voorkomen dat jij en je ploeg in onveilig situaties terecht komen. Voorkomen is beter dan genezen. Vaar een bocht altijd aan stuurboordzijde open.     ( Daar wordt mee bedoeld, dat je een bocht naar bakboord altijd eerst overzichtelijk moet hebben). En snij de bocht niet af. Hoe meer stuurervaring je hebt, hoe beter. En wees niet eigenwijs, als je zonder stuurervaring aan een toertocht begint, ontstaan er onverwachte situaties waar je geen raad mee weet en bederf je, omdat mensen zich onveilig gaan voelen alle plezier die men aan een toertocht kan beleven.

Het bovenstaand is vooral bedoeld voor de toerroeier. Het sturen van wedstrijdboten is een heel andere discipline: daar komt nog veel meer inzicht, ervaring en kennis bij kijken.

Saskia de Vlas.

 

deel dit bericht


 

Plaats een reactie op dit nieuwsbericht:

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Er zijn nog geen reacties geplaatst
 
 
 
 
 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de twee wekelijkse nieuwsbrief. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief. 

 
 
 
 

© 2020 RV Rijnland

 
 

Laatst bijgewerkt op 24 november 2020

 

 

© 2020 RV Rijnland