?   
 
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
kom-roeien-geel

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 
 

 
 

 Inloggen   

 
 

Wat gebeurt er als ik een aanvaring krijg? Enkele feiten op een rij

Geplaatst op 14-07-2017  -  Categorie: Nieuws  -  Auteur: Liesbeth van Beemen, Harry Kolk

Het komt veel vaker voor dan de meeste roeiers weten:  Roeiboten die een aanvaring krijgen en daardoor schade oplopen. In dit stukje willen we ons beperken tot de schade die aan boten en het overige roeimateriaal wordt toegebracht, maar laten we niet vergeten dat bij aanvaringen ook de veiligheid van de roeiers in het geding is.

2017-07-14-aanvaringHet herstel van schade kost tijd en geld. Een boot die wegens reparatie uit de vaart is benadeelt andere roeiers en ontneemt de bootsman tijd die hij aan het reguliere onderhoudswerk moet besteden.

Indien schade ontstaan is als gevolg van onzorgvuldig bootgebruik (verwijtbare schade) door een ploeg (of skiffeur) dan wordt die ploeg door het bestuur financieel aansprakelijk gesteld. Zijn bij een aanvaring twee ploegen (of skiffeurs) door het bestuur in gebreke bevonden dan worden beide ploegen financieel aansprakelijk gesteld. Enige voorbeelden: een halve dag reparatie door bootsman €120, nieuwe rigger (C-boot) minimaal €175, een nieuw roertje (C-boot) €110.

Het schadebedrag waar de ploeg(en)/skiffeur(s) voor aansprakelijk gesteld wordt(en) is gelimiteerd tot €250, zijnde het eigen risico van onze botenverzekering..

Riemen vallen niet onder de botenverzekering. De kosten voor reparatie/vervanging hiervan wordt bij aansprakelijkstelling geheel of gedeeltelijk verhaald op de ploegen(en)/skiffeur(s). Dit kan flink in de papieren lopen. Vaak moeten nieuwe sculls per set worden aangeschaft (€580 per set, boordriem €385/riem) .

 

Hoe zit het met de aansprakelijkheidsverzekering?
Voor zover bekend dekt een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering, zoals de meeste mensen hebben, geen schade aan het eigen materiaal, maar wel de schade die toegebracht is aan anderen. Dat betekent dat men bij aanvaring met een obstakel of andere boot niet voor de schade aan de eigen boot verzekerd is.

 

Hoe schade te voorkomen?
Natuurlijk zijn er legio oorzaken die tot aanvaringen kunnen leiden, maar botsingen tussen roeiboten vinden meestal plaats midden op het water  omdat men onvoldoende stuurboordwal houdt. Vooral in de bochten waar het zicht op tegemoetkomend verkeer  belemmerd wordt gaat het mis.

Ook coaches hebben hierin een verantwoordelijkheid. Geef gewenste koerscorrecties  tijdig door.

Onlangs zijn er vier gloednieuwe boten gedoopt. Het is treurig dat er één al binnen een week in de werkplaats lag voor reparatie t.g.v. slecht sturen! Roeiers of stuurlieden die herhaaldelijk schade veroorzaken zullen hierop worden aangesproken. Dit kan uiteindelijk leiden tot het intrekken van permissies. Hopelijk hoeft het zo ver niet te komen.

Laten we zuinig zijn op ons  materiaal en respecteer elkaars veiligheid!

 

Harry Kolk, commissaris materieel
Liesbeth van Beemen, commissaris veiligheid


 
 
 
 
 
rvr-logo-wit-transparant
 

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 
 

Social media

Volg ons op:

 
    Vergeten?