Vergeten?   
 
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 

 
 
 
 
 

Nieuwe ontwikkelingen E-rowing

Geplaatst op 23-04-2018  -  Categorie: Bericht  -  Auteur: Peter Reimer  -  Bron: SVR

2018-04-23-nieuwe-ontwikkelingen-e-rowing-e-rowing-1Op 9 november 2016 deed ik verslag van een project om naar analogie van de E-bike de roeibeweging elektrisch te laten ondersteunen (klik hier). De studente Femke Joanne de Gooijer heeft er onderzoek naar gedaan en presenteerde een apparaatje dat de dol ondersteunt als een mogelijke oplossing (zie plaatje hieronder). Deze oplossing moest nog in de praktijk getoetst worden. Het onderzoek is naderhand voortgezet door een andere studente, Jinke Takken (Biomechanical engineering), maar zij komt met een andere oplossing: niet de dol maar de riem zelf zou mechanisch ondersteund moeten worden.

Projectgroep
Het project e-rowing is een initiatief van Martha Bloemberg van de roeivereniging Vada. Er zijn nog verschillende andere mensen uit de roeiwereld bij betrokken, onder wie Eric van Oosten van Rijnland en Hans Sijthoff van de Stichting Roeivalidatie (SRV) te Rotterdam. Zij hebben samen met Martha als proefpersoon gefungeerd en assistentie verleend bij de proefneming, die is uitgevoerd in de binnenbak van de SRV.

Het oorspronkelijke concept
Het concept van ondersteuning bij de dol is afgevallen: de torsie is groot en vergt een sterke motor. De huidige riggers zijn niet in staat het gewicht van motor en meetinstrumenten te dragen. Dit idee kan eventueel later worden uitgewerkt voor boten met inriggers, zoals de D-4en (oars) die in Denemarken op kustwateren worden gebruikt en de overnaadse houten D-4en die hier en daar nog in de roeiloodsen te vinden zijn, o.a in Dordrecht.

2018-04-23-nieuwe-ontwikkelingen-e-rowing-e-rowing-2Het nieuwe concept
Het nieuwe concept is de ondersteuning van de riem op de binnenhendel, door een oprolbare band (op speciale lier), die aangetrokken wordt door een motortje dat reageert op de meting van de druk van de voeten op het voetenbord. Een maximum van 40 % kracht aanvulling kan worden geleverd, het is dus een versterking van de inspanning van de roeier.
Op 28 februari en 1 maart jl. is een proefopstelling met 1 motortje in de binnenbak van de SRV getest. Hans, Erik en Martha als proefpersonen voelden het verschil, vooral als de oprolband niet meer mee trok aan de binnen hendel (zie foto).
Op 4, 5 en 9 april is met 2 motortjes getest. Meetseries met verschillende maximale kracht toevoegingen zijn gedaan. Jinke is nu de resultaten van de metingen aan het uitwerken. Zij studeert 17 mei af en dan zal er een uitvoerig rapport beschikbaar zijn.

Financiering
Zelf ontwikkelen, verbeteren en de risico’s eruit halen met hulp van subsidies en donaties maakt het makkelijker voor de commerciële bedrijven om er een product voor de markt van te maken. Het product wordt meer betaalbaar voor roeiverenigingen en particulieren omdat de ontwikkelkosten niet meer meegenomen hoeven te worden in de verkoopprijs.
STARR (Stichting Aangepast Roeien Rijnland) heeft een bijdrage toegezegd en er is een aanvraag gedaan voor subsidie door het programma “Grenzeloos Actief” .
Maar meer geld blijft nodig! Graag suggesties voor subsidie- en donatiemogelijkheden en/of directe giften aan de Stichting Roeivalidatie te Rotterdam, bankrek. NL03 INGB 00000 15583 o.v.v “e-rower ”. De SRV heeft een ANBI status, dus giften kunnen een belastingvoordeel krijgen!

Peter Reimer

 

deel dit bericht


 

Plaats een reactie

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Er zijn nog geen reacties geplaatst
 
 
 
 
 
 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief. 

 
 
 
 

© 2024 RV Rijnland

 
 

Laatst bijgewerkt op 29 september 2023