Vergeten?   
 
 

ROEIVERENIGING RIJNLAND

 
 

ROEIVERENIGING
RIJNLAND

 

 
 
 
 
 

Pilot stoplicht

Geplaatst op 29-03-2022  -  Categorie: Bestuursbericht  -  Auteur: Johan IJff

stoplicht-groenBegin februari hebben we Het stoplicht geïntroduceerd op de website om een vaarverbod aan te geven. Dank voor jullie feedback, op de website, via mail of mondeling. De meeste commentaren waren positief maar er werden ook kanttekeningen geplaatst, mede door de paar ‘mooie’ testdagen die we hebben gehad met (plaatselijke) mist, wind en oplopende temperaturen die soms wat afweken van de concrete situatie op Rijnland.

Binnen de pilot van het stoplicht willen we inspelen op situaties die zich hebben voorgedaan (en die waarschijnlijk vaker gaan voorkomen), waarbij uitgaan wel verantwoord is. We gaan de regels in het Rijnlandboek nog niet aanpassen gedurende de pilot.

De aanpassingen voor het stoplicht zijn:

  • Temperatuur tussen -2 en 0 graden Celsius, stoplicht op oranje. Is de weersverwachting dat de temperatuur snel oploopt boven nul, dan mag je uit. Is de verwachting dat de temperatuur onder nul blijft dan is er een vaarverbod.
  • Temperatuur -2 graden Celsius en lager, stoplicht op rood en altijd vaarverbod.
  • Zicht tussen 400 en 500 meter, stoplicht op oranje. Kun je de werf ‘Mulder’ goed zien dan mag je uit. Kun je werf Mulder niet of niet goed zien dan is er een vaarverbod.
  • Zicht minder dan 400 meter, stoplicht op rood en vaarverbod.

Hoewel je altijd de situatie ter plaatse moet controleren of het verantwoord is om uit te gaan geeft het oranje stoplicht een extra signaal of om na te denken. Je kunt dan de situatie op Rijnland met elkaar bespreken alvorens gezamenlijk te bepalen of uitgaan kan of dat er een vaarverbod van kracht is. Hiermee willen we voorkomen dat de helft van de roeiers uitgaat en de andere helft aan de kant blijft.

Er beloven weer een paar mooie testdagen aan te komen met temperaturen die beginnen onder nul. We zijn dan ook weer benieuwd naar jullie ervaringen en feedback in deze volgende fase van de pilot van het stoplicht.


Johan IJff

 

deel dit bericht


 

Plaats een reactie

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Bernard Wortelboer
01 apr 2022 20:02

Het stoplicht maakt iedere 20 minuten gebruik van de meteo gegevens van buienradar (die altijd al op deze website werden getoond) én onze vaarverbod regels zoals beschreven in het Rijnlandboek. Het stoplicht is dus niets anders dan een andere visuele presentatie puur ter verhoging van het veiligheidsbesef. Mijn eigen ervaring op het vlot is dat dat werkt. Het werkt ook (veel) beter dan het vaarverbod bordje in de sociëteit, die heb ik nog nooit zien hangen. En ja, het blijven metingen. Je eigen waarneming is en blijft als stuur/schipper maatgevend bij de interpretatie van onze regels. Het nu versoepelen van de vaarverbod regels is m.i. een andere discussie die een andere pilot vergt plus méér onderbouwing richting de leden.

Guill van Blankenstein
01 apr 2022 09:12

De ja nee discussie blijft, als mensen niet precies weten wat de risico's zijn. Zowel voor materiaal als eigen "leven". Dan zal eigen verantwoordelijkheid ook meer invloed hebben. Alleen regels komt niet binnen.

Wouter Koel
31 mrt 2022 18:07

Prima manier van werken . Testen , feedback en implementeren. En nog steeds gezond verstand gebruiken. Stoplicht is een mooie aanvulling op de meteo

 
 
 
 
 
 
rvr-logo-geel-500

Contact

Recreatiegebied Vlietland
Oostvlietweg 63
2266 GN  LEIDSCHENDAM
071-5610314
siraterces.[antispam].@rvrijnland.nl

 

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief. 

 
 
 
 

© 2024 RV Rijnland

 
 

Laatst bijgewerkt op 29 september 2023